Dla wielu przedsiębiorców samochód firmowy stanowi niezbędną podstawę prowadzenia działalności. Inni mogliby się bez niego obyć, jednak zapewnia im znaczną wygodę i ułatwia wykonywanie obowiązków. Z takim pojazdem wiąże się też jednak pewna odpowiedzialność. Co zrobić, aby jego nabycie i użytkowanie odbyło się z zachowaniem wszelkich zasad prawa? Na co należy zwracać szczególną uwagę?
Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób najkorzystniej nabyć samochód firmowy, a także jak załatwiać związane z nim formalności w jak najlepszy dla siebie sposób. |
Spis treści:
- Samochód firmowy w leasingu, w kredycie czy za gotówkę?
- Czy samochód firmowy to środek trwały?
- Jak amortyzować samochód kupiony na firmę?
- Podsumowanie
Samochód firmowy w leasingu, w kredycie czy za gotówkę?
Wiele osób posiadających własne firmy bierze pod uwagę leasing jako pozornie bardzo korzystną drogę pozyskania fabrycznie nowego samochodu za niewielkie pieniądze. Co więcej, po okresie leasingowania, jeszcze zanim mógłby zacząć sprawiać jakiekolwiek problemy związane z wyeksploatowaniem, pojazdu takiego można się pozbyć. Czy jednak rzeczywiście jest to najkorzystniejsze rozwiązanie?
Na początku należy rozstrzygnąć jedną kwestię: w przypadku finansowania zakupów nie ze swoich środków, a więc na kredyt bądź w leasingu, praktycznie zawsze korzystniejszy będzie leasing. Uzyskanie kredytu wiąże się z licznymi formalnościami, a ostatecznie, ze względu na oprocentowanie, trzeba oddać bankowi więcej niż się dostało. Skorzystanie z leasingu jest w tej sytuacji zarówno prostsze pod względem formalnym, jak i najczęściej tańsze.
Sytuacja komplikuje się, gdy trzeba wybrać między leasingiem a zakupem za gotówkę. Trzeba pamiętać, że leasingodawca musi na prowadzonej przez siebie działalności zarobić, w związku z czym finansowanie leasingu zawsze będzie wynosić więcej niż cena zakupu samego pojazdu. Kwota dodatkowa może wynosić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tymczasem w przypadku zakupu z własnych środków płacisz tylko tyle, ile kosztuje dany pojazd w salonie.
Kupując za gotówkę stajesz się pełnoprawnym właścicielem samochodu i możesz dysponować nim dowolnie, w granicach obowiązującego prawa. Oznacza to, że bez problemu zamontujesz w nim instalację LPG, dokonasz tuningu czy innych legalnych przeróbek. Będziesz go mógł ubezpieczyć w dowolnym wybranym przez siebie towarzystwie ubezpieczeniowym i sam wybierzesz, w jakim zakresie to robisz.
W przypadku leasingu dokonywanie wszelkich zmian w pojeździe musi zostać poprzedzone uzyskaniem zgody leasingodawcy. Ubezpieczenie z kolei można wykupić jedynie w ograniczonej liczbie towarzystw, które są akceptowane. Niezbędne w takiej sytuacji jest zawsze opłacenie AC, a czasem też innych dodatkowych form ochrony.
Podstawowym problemem jest jednak wkład własny. Niewielu, zwłaszcza małych przedsiębiorców, ma blisko 160 tysięcy złotych do wyłożenia w dowolnym momencie, a tyle aktualnie kosztuje przeciętnie nowe auto osobowe. W takiej sytuacji pozostaje więc leasing.
Czy samochód firmowy to środek trwały?
Samochód firmowy może zostać uznany za środek trwały i jest to zazwyczaj korzystne rozwiązanie na potrzeby rozliczeń. Pierwszym krokiem wiodącym do tego, aby pojazd znalazł się w ewidencji środków trwałych, to ustalenie jego wartości początkowej. Robi się to różnie, w zależności od tego, jaka była droga nabycia pojazdu:
- odpłatne nabycie – wartość początkowa jest równa cenie nabycia;
- częściowo odpłatne nabycie – w tym przypadku do ceny nabycia należy doliczyć odpowiednią wartość przychodu;
- nabycie w drodze darowizny, spadku czy w inny nieodpłatny sposób – za wartość początkową uznaje się ustaloną na dzień nabycia wartość rynkową.
Brzmi skomplikowanie? Twój księgowy nie umie sobie z tym poradzić? Rozważ zmianę biura rachunkowego – to nic trudnego!
Musisz pamiętać, że kosztów poniesionych w związku z zakupem pojazdu nie możesz jednorazowo zaliczyć na poczet kosztów działalności firmy. Należy to robić stopniowo, stosując tzw. amortyzację.
Jak amortyzować samochód kupiony na firmę?
W największym skrócie: amortyzacja to koszty ponoszone przez przedsiębiorcę w związku ze zużywaniem się środków trwałych. Samochód firmowy, po uznaniu za środek trwały, również jej podlega. Pojawia się jednak następujący problem: jaki rodzaj amortyzacji wybrać?
Można wziąć pod uwagę następujące rozwiązania:
- amortyzacja liniowa – w tym przypadku stawka amortyzacji wynosi 20% w ciągu roku, co oznacza, że amortyzacja zakupu pojazdu zajmie łącznie pięć lat;
- amortyzacja liniowa indywidualna – w tym przypadku odpisy są dokonywane w równych ratach, ustalanych jako procent od wartości początkowej pojazdu. Maksymalna rata może wynosić 40%;
- amortyzacja liniowa przyspieszona – odpisy amortyzacyjne w tej sytuacji ustala się w odniesieniu do odpowiedniego współczynnika, przez który należy przemnożyć podstawową stawkę amortyzacji (20%). Dla samochodów osobowych wynosi on 1,4, w związku z czym czas amortyzacji odpowiednio się skraca;
- metoda degresywna – można ją stosować jedynie w przypadku samochodów ciężarowych.
Podsumowanie
Samochód firmowy to nieraz absolutna podstawa funkcjonowania przedsiębiorstwa, a tymczasem formalności związane z jego zakupem nie należą do najłatwiejszych. Dlatego też warto zwrócić się z prośbą o pomoc do profesjonalisty. Skorzystaj z oferty naszego biura rachunkowego. Zapraszamy do kontaktu!
Zapisz się do newslettera
Chcesz być na bieżąco z naszą ofertą oraz artykułami eksperckimi? Zostaw nam swój adres mailowy i bądźmy w kontakcie!